AnasayfaRADYOGaleriSSSAramaÜye ListesiKullanıcı GruplarıKayıt OlGiriş yap
SITEMIZIN FORMU ACILMISTIR :::::::: SITEMIZDEN KONULARA KATILMAK VE PAYLASMAK ICIN ÜYE OLUNUZ SIMIDEN ALLAH RAZI OLA:::::: LÜTFEN ARGO KÜFÜRLÜ KELIMELRDEN SAKINIZ ALLAH RAZI OLA:::: ISTERSENIZ RADYOMUZU DINLEYEBILIRSINIZ :::: KUDI FM

Paylaş | 
 

 ALLAH'ın (Celle Celalühü) SıFaTLaRı EzELi ve EbEdİdİr.

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
EyLüL



Mesaj Sayısı : 16
TÜRCÜBE PUAN : 48
Reputation : 0
Kayıt tarihi : 25/08/10

MesajKonu: ALLAH'ın (Celle Celalühü) SıFaTLaRı EzELi ve EbEdİdİr.    Çarş. Ağus. 25, 2010 8:21 am

Teala’nın sıfatlarının hepsi ezelî ve ebedî sıfatlardır. O’nun sıfatlarının başlangıcı ve sonu yoktur.
’ın sıfatları yarattıkların sıfatlarına benzemez. Her ne kadar isimlendirmede bir benzerlik varsa da ’ın ilmi iradesi hayatı kelamı; bizim ilim irade hayat ve kelamımıza benzemez. Biz ’ın zatını ve mahiyetini bilemediğimiz ve kavrayamadığımız için O’nu isim ve sıfatlarıyla tanırız. Kur’an-ı Kerîm “O’nu gözler idrak edemez. Fakat O gözleri idrak eder. O eşyayı pek iyi bilen her şeyden haberdar olandır.” (En’am Suresi 6/103) buyurarak ’ın zatını idrak etmenin mahiyetini bilmenin imkânsız olduğunu açıklamıştır. Hz. Peygamberimiz (sas) de bu konuda şöyle buyurmuştur: “’ın yarattıkları hakkında düşününüz. Fakat ’ın Zatı (cc) hakkında düşünmeyiniz. Gerçekten siz buna hiç güç getiremezsiniz.”


Yüce ’ın varlığı mecburi ve vacip (gerekli) olan sıfatları iki gruba ayrılır: Zatî sıfatlar sübûtî sıfatlar. ’ın zâtı idrak edilemeyecek kadar yücedir. Zira akıl ve idrak O’nun insana bir hediyesidir ve mahlûk olan bu sermaye ile ’ın varlığı bilinebilir; ama zâtının hakikati idrak edilemez. Mahlûk olan şey mutlaka sınırlıdır. Bir başlangıcı olduğu gibi bir nihayeti de vardır. Meselâ göz mahlûk olduğu gibi görme sıfatı da mahlûktur ve her ikisi de sınırlıdır. İnsan bütün cisimleri göremediği gibi kâinatta faaliyet gösteren kuvvetleri bedenlerde vazife gören ruhları bu âlemi dolduran melekler dünyasını göremez.

Göz gibi akıl da bir mahlûktur. ’ın sıfatları ise sonsuzdur. Sınırlı olan sonsuzu ihata edemez kavrayamaz. ’ın bütün sıfatları mutlaktır sonsuzdur. Bu sıfatların kayıtlı ve mahlûk olan akılla hakkıyla idrak edilemeyeceğini herkes kabul eder. Sıfatı hakkıyla idrak edilemeyenin Zâtı’nın da mahiyetiyle bilinemeyeceği çok açıktır. Hz. Ebubekir’in (ra) şu sözü oldukça manidardır: “’ın zâtının idrak edilemeyeceğini bilmek gerçek idraktir. O’nun zatı üzerinde düşünmek ise gizli şirke yol açar.” Akıl kendisi yaratılmış olduğu için onun düşündüğü zihninde şekillendirdiği şeyler de mahlûk olur. ’ın zâtının bilinmezliği tüm kullar için geçerlidir. Miraç’ta insanoğlunun en eşrefi olan Efendimiz’in (sas) muttali olduğu ise sadece bir tecellidir. O Zât tecellisi için “Evet Cenab-ı Hakk’ın Zât’ı tamamıyla tecelli etmiş ve Efendimiz’e tamamıyla görünmüştür.” demek bizi iman açısından zor durumda bırakır. İlahî buyrukları peygamberlere ulaştıran Cebrail Aleyhisselam’ı hep Cenab-ı Hakk’ın Zat’ının yanında ve Zât’ını görebilen bir konumda düşünürüz. Ancak bu tamamen hatalı bir düşünüştür. Sidretü’l Münteha’dan sonra Cebrail’in (as) ‘Ya Muhammet yemin ederim ki ben buradan bir karış ileri geçersem yanarım. Benim buradan ileriye geçmeye takatim yoktur.’ sözünde olduğu gibi geçemeyeceği bir mertebe vardır. İmam Gazalî (ra) Hazretleri’nin çok ilginç bir benzetmesi vardır ki çok düşünmek gerekiyor: “ insanlar için noksanlık sayılan sıfatlardan münezzeh olduğu gibi kemal sayılan sıfatlardan da münezzehtir.” Öyle ya bizim Cenab-ı Hak hakkında “mükemmel üstün noksansız” derken düşündüğümüz mânâların hepsi mahlûktur. Demek ki ’ın zâtına has kudsî kemali ve mükemmelliği bizim dar aklımızla kavranamayacak kadar muhteşemdir. Cenab-ı Hakk’ın sıfatları İslam düşüncesinde umumiyetle ‘zatî ve sübûtî’ olmak üzere iki grupta ele alınmıştır.

Sübûtî sıfatlar


Bunlar ’ta zorunlu olarak var olan ve kemal ifade eden sıfatlardır:

1. Hayat: ’ın kendisine has bir hayata sahip olması ölümsüz olması.

2. İlim: ’ın olmuşu olanı ve olacak her şeyi bilmesi.
3. Semi’: Cenab-ı Hakk’ın gizli aşikâr her şeyi işitmesi.

4. Basar: Yüce Yaratıcı’nın her şeyi görmesi. Hiçbir şeyin O’ndan gizli kalmaması.

5. İrade: ’ın dilediği her şeyi dilediği gibi yapması.

6. Kudret: Sonsuz ve sınırsız güç sahibi olması.

7. Kelam: ’ın kelam sahibi konuşan bir varlık olması.

8. Tekvin: ’ın yok olanı yokluktan varlığa çıkarması yaratması. İ’tikadî mezhepler bağlamında Ehl-i Sünnet’in itikadda hak mezheplerinden biri olan Eş’arîye bu sıfatı ‘kudret’ sıfatı içinde mütalaa edip ayrıca zikretmez.


Zâtî sıfatlar


Sadece O’nun (cc) zatına mahsus olup yaratıklarından herhangi birisine verilmesi caiz ve mümkün olmayan şu altı sıfattır.

1. Vücûd: ’ın kendisine has bir varlığa sahip olması. O’nun (cc) varlığı zorunlu olup kendindendir. ‘Varlığının zıddı olan yokluk O’nun için söz konusu değildir.

2. Kıdem: Varlığının başlangıcının olmaması. Ne kadar geriye gidilirse gidilsin O’nun var olmadığı bir an yoktur.

3. Beka: ’ın varlığının sonunun olmaması. Ne kadar ileriye gidilirse gidilsin O’nun olmayacağı bir an düşünülemez.

4. Muhâlefetün li’l-Havadis: ’ın sonradan olmuş varlıkların hiçbirisine hiçbir şekilde benzememesi. O’nun zatı hatırımıza ve zihnimize gelen her bir şeyin ötesindedir.

5. Vahdaniyet: ’ın zatında sıfatlarında ve fiillerinde tek olması eşinin benzerinin bulunmaması.

6. Kıyam bi-nefsihi: Varlığının kendinden olması. O’nun varlığına sebep olan başka bir varlık başka bir irade ve kudret yoktur. Varlığı zatının gereğidir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
 
ALLAH'ın (Celle Celalühü) SıFaTLaRı EzELi ve EbEdİdİr.
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
 :: Allah(c.c)'ın Sıfatları-
Buraya geçin: